Friday 16 January 2009

Negeriku Perak!

“Apa cerita Raja Nazrin ini! Bising-bising pasal sejarah? Dia hendak jadi bahan sejarah juga?” Saya mendapat sms dari kawan yang nombornya 019-359xxxx, namun namanya tak keluar. Sms itu diterima ketika kami berempat sedang berbincang di luar pejabat Jim Ipoh ketika panas yang terik bagi mencari idea penulisan blog.

Agaknya kawan itu tahu yang saya makan gaji dekat dengan DYTM Raja Dr. Nazrin Shah dan ada bermesyuarat bersama Tuanku. Atau saya duduk di Perak dan banyak berita mengenai Raja Muda diperkatakan oleh rakyat jelata.

Bak kata pepatah “dibuang mati mak, diluah mati ayah”. Memang serba salah untuk memperkatakan isu ini.

Kemenangan Kerajaan Pakatan Rakyat di Perak memang mengejutkan ramai pihak. Namun atas kebijaksanaan dan hikmah Sultan Negeri Perak menurut undang-undang tubuh negeri, Kerajaan Pakatan Rakyat dibenarkan menubuhkan kerajaan walau pun dengan kelebihan 2 kerusi dewan undangan negeri.

Namun saya bersetuju, Sultan dan Raja Nazrin mungkin tiada rasa simpatinya pada Kerajaan Pakatan Rakyat. Komen kawan dalam sms itu agaknya apabila beliau membaca ucapan Raja Dr Nazrin semasa majlis penutup Konvensyen Ekonomi Islam ke 3 semalam

No comments: